środa, 31 sierpnia 2011

Jodi Picoult - Bez mojej zgody

Jodi Picoult to urodzona w 1966 roku amerykańska pisarka, autorka wielu bestsellerów. Pierwszą powieść Picoult napisała już w wieku pięciu lat, a jej tytuł można przetłumaczyć jako Homar, który nie zrozumiał. Jej dwa opowiadania zostały opublikowane w magazynie Seventeen. Picoult studiowała na Uniwersytecie Princeton oraz w Harvardzie gdzie uzyskała tytuł magistra. Po ukończeniu studiów pracowała jako edytor tekstów oraz nauczyciel angielskiego. Wkrótce jednak objawił się odkryty w dzieciństwie talent literacki. Do najsłynniejszych jej powieści należą: Dziewiętnaście minut, Bez mojej zgody, czy W imię miłości.

Chociaż przeczytałam dopiero dwie książki tej autorki, postanowiłam podzielić się swoimi wrażeniami. Pierwszą jej powieścią, którą miałam przyjemność czytać jakiś czas temu jest "Bez mojej zgody" opowiadająca historię dwóch sióstr, Kate i Anny. Kate jest starsza i od dziecka choruje na białaczkę. Anna od urodzenia jest dla siostry dawczynią krwi i szpiku. Rodzice dziewcząt są całkowicie skoncetrowani na chorobie Kate. Uważają za oczywiste, że Anna powinna zrobić wszystko, aby uratować siostrę. W pewnym momencie jednak Anna mówi: dość. Ma dosyć takiego życia, chce wreszcie być normalną dziewczynką. Robi to wbrew swoim rodzicom, wiedząc, że może to doprowadzić do śmierci Kate. W pierwszej chwili postępowanie Anny wydaje się okrutne, ale czy na pewno? Może dziewczynka ma jednak rację nie godząc się na życie całkowicie podporządkowane chorobie starszej siostry? Żeby się przekonać jak jest naprawdę zapraszam do lektury książki, w której Picoult pokazuje sytuację z punktu widzenia wszystkich jej bohaterów. Każdy z nich ma mocne argumenty, którymi przekonuje do swoich racji, a i czytelnik może zobaczyć całą sprawę w zupełnie nowym świetle.

Drugą książką Jodi Picoult przeczytaną przeze mnie jest Deszczowa noc. Picoult porusza tutaj kilka wątków jednocześnie. Główny bohater, Cameron MacDonald jest szefem policji w małym miasteczku w stanie Massachusetts. Pewnego dnia w komisariacie zjawia się jego kuzyn Jamie i wyznaje, że zabił swoją śmiertelnie chorą żonę Maggie. Cameron, nie biorąc pod uwagę łączącego ich pokrewieństwa, aresztuje go. W całą sprawę angażuje się żona Camerona, Allie. Okazuje się, że Maggie, nie mając szans na pokonanie nowotworu, sama poprosiła męża o to, aby ją zabił. Sytuacja Jamiego i Maggie sprawia, że bohaterowie powieści zastanawiają się nad tym co człowiek jest w stanie zrobić z miłości dla drugiej osoby.

Jamie był gotów zabić własną żonę, aby oszczędzić jej cierpienia, ale czy ona była wobec niego w porządku prosząc go o coś takiego? Oprócz tych dylematów pojawiają się w książce rozważania na temat eutanazji i prawa człowieka do tzw. godnej śmierci. Jakby tego było mało osobiste życie komendanta policji jest dość skomplikowane. Jego małżeństwo, z pozoru udane, dotyka nuda i rutyna, gdy na horyzoncie pojawia się pociągająca i tajemnicza Mia. Co zrobi Cameron? Ulegnie namiętności czy będzie dalej wiódł ustabilizowane życie u boku żony? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do lektury.


Zarówno Deszczowa noc jak i Bez mojej zgody zostały wydane przez wydawnictwo Prószynski i S-ka.

1 komentarz:

  1. "Bez mojej zgody" to jedna z trzech moich ulubionych książek, które wszystkim polecam w bibliotece. Pamiętam, że jak ją czytałam to czas stanął w miejscu, nie mogłam się oderwać i po raz pierwszy nie wiedziałam kto w tej historii ma rację.

    OdpowiedzUsuń