czwartek, 22 maja 2014

Menedżerowie Jak myślą i pracują wielcy stratedzy piłki nożnej - recenzja

Długo nosiłam się z opisaniem tej książki. Od kilkunastu lat jestem wierną fanką piłki nożnej. Oglądam mecze, jeżdżę na mecze, śledzę wiadomości ze świata piłkarskiego. O piłce jednak pisze się bardzo trudno. Miałam już okazję zetknąć się z książkami o piłce nożnej i o osobach z tym światem związanych. Lektura jest bardzo specyficzna. Moim zdaniem nie dla każdego. Czy to biografie, czy to jakieś opracowania zbiorcze, dla przeciętnego zjadacza chleba są niezjadliwe. Nim kupicie komuś tę książkę, dobrze się zastanówcie. Znane twarze na okładce, nie gwarantują że obdarowany rozsmakuje się w lekturze.

Stereotypy, te związane z piłką nożną są dosyć jednoznaczne. Piłkarz to idiota, który nie doda dwóch do dwóch. Przynajmniej w Polsce – często się to sprawdza(gdy posłuchamy wypowiedzi naszych graczy). A futbol to sport wymagający inteligencji, planowania, wyobraźni. A co dopiero bycie trenerem. Dlaczego doskonali gracze bywają kiepskimi trenerami? Dlaczego często przeciętni gracze wyrastają do poziomu ikon trenerskiego świata. Być może kiedyś wystarczyło znać się na grze w piłkę i umieć przekazać wiedzę. Współcześnie świat futbolu to świat wielkich pieniędzy. Trzeba być medialną machiną, zarabiać pieniądze, robić szoł.

Autor książki „Menadżerowie” to Mike Carson, specjalizujący się w tym o czym pisze, w zarządzaniu, w marketingu. Miesza w sercu świata angielskiego futbolu Manchesterze, tam gdzie rozgrywają się cudowne widowiska, blisko stadionu, który gościł wielkie piłkarskie osobowości. Dzięki temu, że zna osoby o których pisze, zna się na tym co robią jego książka jest osobista, zajmująca. Obiecuje nie tylko dawkę wiedzy, ale czas spędzony na lekturze dobrze napisanej książce

Menadżerowie” to przewodnik po metodach pracy wielkich dyrygentów piłki nożnej. To opowieść, krok po kroku, jak konstruuje się drużynę, styl gry, niepowtarzalny wizerunek. Ancelotti, Wenger, Mourinho, sir Alex Ferguson te nazwiska zna każdy, ale nie każdy może posłuchać o ich spojrzeniu na pracę trenera. Carson nie opowiada nam o futbolu tylko z perspektywy trenera, ale i menadżera, firm konsultingowych. Oni wszyscy wpływają na to jak funkcjonuje drużyna. Każdy miłośnik piłki nożnej wie, że dobry trener powinien umieć tak przemówić do drużyny, aby przełamać kryzys, jaki wkradł się do serc piłkarzy. Jak to robią? Jak radzą sobie z kibicami, ludźmi. Ta książka przenosi nas do szatni, przenosi nas za kulisy wielkich spektakli. Czytałam kilka książek, które w założeniu miały pokazać piłkę od kulis, pierwszy raz spotkałam książkę, która naprawdę mnie tam przeniosła. Bardzo kompleksowa książka, świetnie napisana. Autor nie skupia się na jednej drużynie, na jednym trenerze, to naprawdę ewenement na polskim rynku wydawniczym.

To obowiązkowa pozycja dla osób, które wiążą swoją przyszłość z piłką, którym marzy się kariera trenera. U nas w Polsce takie patrzenie na trenowanie, zarządzanie drużyną jest novum, dopiero raczkuje. „Menadżerowie” wnoszą nutę świeżości, nowe spojrzenie. Mam kilku kolegów, którym chciałabym tę książkę wręczyć. Mam wśród znajomych wielu fanów futbolu, którzy również się nie zawiodła, jako i ja się nie zawiodłam. Mam nadzieję, że Wy też się nie zawiedziecie.

Katarzyna Mastalerczyk

Za książkę dziękujemy:

2 komentarze:

  1. Nie, nie to nie dla mnie.;/

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety wygląda na to, że nikt z polskich fachowców nie przeczytał tej książki. A przynajmniej nikt się nie przyznaje... Może się wstydzą przyznać, że uczą się od lepszych? Tak czy siak książka warta jest przeczytania także przez kibiców piłki.

    OdpowiedzUsuń